måndag 20 januari 2014

Venetiansk arkitektur

En av de vackraste städer jag någonsin vistats i måste utan tvekan vara Venedig. Rom må vara min favoritstad hittills, men ett måste i livet är att besöka Venedig. Första gången jag var i Venedig var år 2011, jag var 15 år gammal och var på semester i Kroatien med min familj. Hotellet vi bodde på anordnade en dagsutflykt till Venedig, så jag, min lillasyster och far tog tillfället i akt och steg upp 05.30 på en fredagsmorgon och steg på bussen som skulle ta oss till en hamn. Från hamnen gick båten till Venedig, fast det skulle ta oss fyra timmar att åka dit. Bussresan hade bara tagit någon timme, så fyra timmar kändes som en evighet i jämförelse med en timme. Men både jag och min syster somnade och sov i tre timmar, så när vi vaknade befann vi oss i Venedig. Det var otroligt varmt, sådär varmt som det är i Italien i augusti månad om somrarna. Men det som slog mig först var hur slående vacker staden var, arkitekturen var så himla mäktig och ingen annan stad lik.

Det var den här synen jag möttes av när jag för allra första gången besökte Venedig för snart tre år sedan. 

Arkitekturen i Venedig har fått namnet "Venetiansk gotisk arkitektur" och är en typ av arkitektur där gotisk arkitektur har fått influenser av bysantinsk och morisk arkitektur. För er som inte är bekanta med bysantinsk arkitektur så är det begreppet på främst grekisk inspirerad arkitektur som användes inom det Bysantinska riket och som utvecklades vid sidan om den romerska arkitekturen när romarriket delades in i två delar år 395. Istanbul är ett exempel på en stad med bysantinsk arkitektur, som förr i tiden bar namnet Konstantinopel, men när Bysantinska riket ersattes av det Osmanska så förstördes mycket av den grekiska arkitekturen, då den ansågs att vara hädisk mot islam. Morisk arkitektur är arkitektur som likt den bysantinska användes under medeltiden, men den moriska var berber-islamsk och spansk-islamsk inspirerad. Den användes främst i Nordafrika och även Spanien. Gotisk arkitektur är väldigt svår att beskriva, så jag rekommenderar er att söka på "gothic architecture" för att få er en bild på hur den ser ut på ett ungefär. Men Venedig är kortfattat en stad vars arkitektur är dominerad av olika arkitekturformer som var populära under medeltiden. Olikt Florens, som är en stad som helt och hållet bygger på traditionell renässansarkitektur, så är Venedig en äkta medeltidsstad i italiensk anda. Jag som innan avgudade renässansarkitektur började nu se det fina i medeltidens arkitektur, och vilket vackert resultat man kan få ifall man kombinerar olika former med varandra. 

Ett väldigt bra exempel på just gotisk arkitektur. Väldigt dyster i vanlig form, men kombinerat med andra arkitekturformer kan resultatet bli storslaget. Bilden föreställer Reims katedral i Paris, Frankrike.

Och detta är väldigt utmärkande för bysantisk arkitektur, i detta fall inom det dåvarande ryska imperiet. St. Michael the Archangel Church i Kaunas, Litauen.

Och detta är då morisk arkitektur. Palatset i Alhambra, Granada, Spanien. 

Nu har ni fått bekanta er lite med både bysantinsk, gotisk och morisk arkitektur. Nu är det dags för er att få se lite äkta venetiansk arkitektur. Kan ni se influenserna av de arkitekturformer vi gått igenom?

En av de största broarna i Venedig, San Rialto. Denna byggdes visserligen under renässansen, men man använde fortfarande sig av den klassiska venetianska arkitekturen vid konstruktionen.

 Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari, byggdes under mitten av 1300-talet.

Palazzo Ducale, Dogepalatset, uppfört 1309-1424.

Basilica di San Marco, Markuskyrkan, och en del av Piazza di San Marco, Markusplatsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar